2A Ruimtelijke ontwikkeling/Omgevingswet | Bijstelling 2020 | Bijstelling 2021 | Bijstelling 2022 | Bijstelling 2023 | Bijstelling 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie kosten omgevingswet | -80 | 55 | 25 | ||
Visie Klingelbeek | -50 | ||||
Saldo van baten en lasten | -130 | 55 | 25 | 0 | 0 |
Mutatie reserve | |||||
Visie Klingelbeek | 50 | ||||
Totaal resultaat | -80 | 55 | 25 | 0 | 0 |
Actualisatie kosten omgevingswet
Hoewel de inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld (was 1 januari 2021) zetten we de werkzaamheden die reeds in gang zijn gezet door. Er is een wettelijk minimum dat gemeente Renkum onder meer op het gebied van de DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) moet regelen. Daarnaast is in een raadsopdracht vastgelegd dat de gemeente uiterlijk medio 2021 een omgevingsvisie heeft vastgesteld.
Er zijn dus twee grote projecten gestart: het project Omgevingsvisie en het project Implementatie DSO.
Het grootste deel van de werkzaamheden moeten in piekjaar 2020 plaatsvinden. Daarnaast zullen in 2020 rondom het DSO nog veel beleidskeuzes gemaakt moeten worden m.b.t. de invulling van regionale samenwerking, regionale aanbesteding, dienstverlening en archivering. Software leveranciers zijn nog aan het bouwen aan de nieuwe applicaties terwijl er continue verbetering en verfijning wordt aangebracht aan de specificaties.
De twee projecten hebben forse consequenties voor de werkpakketten van onze medewerkers; niet alle werkzaamheden kunnen door onze eigen medewerkers worden gerealiseerd. Inhuur is noodzakelijk. Knelpunten in de bemensing voor 2020 zitten bij de projectleiding/opstellen omgevingsvisie, projectleider DSO en GEO medewerker. Daarnaast zijn extra handen noodzakelijk om medewerkers te ondersteunen en te ontlasten (onder andere op het gebied van “data op orde”) omdat de werkzaamheden voor de Omgevingswet extra werk betreft en bij medewerkers komt die al vol zitten met regulier werk.
Met het inschakelen van externe hulp komen de kosten in 2020 naar verwachting rond de € 180.000 te liggen. Wij verwachten dat de kosten in 2021 lager komen te liggen dan de beschikbare € 100.000, omdat in 2020 de bulk van het werk wordt verricht. De omgevingsvisie is eind van 2020 al in concept gereed en op het gebied van de DSO is de benodigde software aangeschaft en in werking en zijn de gemeentelijke verordeningen ten dele al digitaal gemaakt. De kosten voor externe inhuur 2021 zullen met de kennis van nu ongeveer € 45.000 bedragen (€ 25.000 voor de omgevingsvisie en € 20.000 voor de DSO).
Wij stellen voor budget over te hevelen van 2021 naar 2020 om het noodzakelijk te werk te kunnen doen. Het tekort dat dan in 2021 ontstaat kunnen we opvangen uit de beschikbare middelen 2022. Ook is het denkbaar dat in 2021 aanvullend budget moet worden aangevraagd als de kosten hoger komen te liggen dan wij nu verwachten.
Visie Klingelbeek
Het doel voor de Klingelbeek is om de komende periode te komen tot een breed gedragen ruimtelijke visie voor de Klingelbeek, zodat er een integrale gebiedsvisie ontstaat voor zowel de Klingelbeek als de Hes. Deze nieuwe aanpak wordt omarmd door buurtbewoners c.q. de grondeigenaren in het plangebied. Geconcludeerd is dat de ‘oude’ koers van actieve grondverwerving niet haalbaar is en er dus een nieuwe koers gevolgd moet worden.
De bedoeling is om in een participatie-traject met de grondeigenaren een ruimtelijke visie (kaderstellend document) voor de Klingelbeek te formuleren waarbinnen de grondeigenaren zelf straks hun bouwplannen kunnen realiseren (zelfrealisatie). In de ‘oude’ situatie van actieve grondverwerving was dit niet mogelijk. Het voordeel van de nieuwe situatie is dat de grondeigenaren hun bouwplannen sneller kunnen uitvoeren en niet langer afhankelijk zijn van de grondverwerving door de gemeente.
Voor het opstellen van deze ruimtelijke visie zullen advieskosten worden gemaakt. Vanuit efficiency en professionaliteitsoverwegingen kiest de gemeente voor dezelfde adviseurs die ook al betrokken zijn bij de transformatie van de Hes.
In de najaarsnota 2019 werd naar schatting rekening gehouden met € 60.000 aan advieskosten, waarvan de verwachting was dat € 25.000 in 2019 zou worden besteed en € 35.000 in 2020. Het bedrag van € 25.000 is in 2019 niet besteed vanwege personele capaciteitsproblemen en daardoor komen te vervallen. Inmiddels is meer inzicht verkregen in de te verwachten adviseurskosten op basis van offerte(n). De actuele verwachting is dat een bedrag van in totaal € 85.000 benodigd is. Kortom € 50.000 aanvullend op de € 35.000 die nog gereserveerd staat voor 2020. Om dit bedrag te bekostigen is er voldoende dekking vanuit de reserve revitalisering bedrijventerreinen. De verwachting is dat dit bedrag volledig besteed zal worden in 2020. Door de huidige maatregelen als gevolg van COVID-19 wordt het proces vertraagd en bestaat de kans dat een gedeelte van dit bedrag later besteed zal worden in 2021.