1i Maatwerkvoorzieningen Wmo | Bijstelling 2020 | Bijstelling 2021 | Bijstelling 2022 | Bijstelling 2023 | Bijstelling 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Aanvullende regietaken BVO | -6 | -14 | -15 | -15 | -12 |
Herziene begroting 2020 en MJB doelgroepenvervoer | 24 | 23 | 7 | -12 | -34 |
Saldo van baten en lasten | 18 | 10 | -7 | -26 | -46 |
Totaal resultaat | 18 | 10 | -7 | -27 | -46 |
Aanvullende regietaken BVO/ Herziene begroting 2020 en MJB doelgroepenvervoer
De herziene begroting 2020 laat na bijstelling een incidenteel voordeel van € 18.000 zien. Het voordeel wordt veroorzaakt door een lager gebruik van het vraagafhankelijk vervoer en de effecten van de aanbesteding. Ook is sprake van een herverdeling van uitvoeringskosten doordat het vervoer voor onze gemeente gematigd stijgt. Daarnaast is de indexering 2020 (NEA-index) 6.7% terwijl deze op 2% werd verwacht. Het routegebonden vervoer laat een toename zien. De provinciale subsidie wordt stapsgewijs afgebouwd en zal in 2024 geheel afgebouwd zijn. De BTW heeft een verder kostenverhogend effect. Deze samenloop leidt in 2024 tot het getoonde nadeel. De in de meerjarenbegroting ingecalculeerde loon en prijscompensatie zal gedekt worden uit de centrale stelpost en leidt niet tot een nadeel. Zie hiervoor de paragraaf bijstellingen neutraal.
Covid-19 periode
Vanwege de covid-19-periode zijn regionaal afspraken gemaakt over het doorbetalen van zorg aan de zorgaanbieders. Het gaat hierbij om een doorbetaling van de huidige dienstverlening, van alternatieve dienstverlening of zelfs bij het ontbreken van dienstverlening gedurende deze covid 19-periode. Wij volgen de hiervoor opgestelde landelijke richtlijnen. Dit doen wij zowel bij de aanbieders die wij voor zorg in natura hebben gecontracteerd alsook voor de inwoners die op basis van een persoonsgebonden budget hun zorg inkopen. Wij hebben op dit moment hierdoor niet in beeld hoe de structurele zorgvraag zich ontwikkelt. Zowel in natura als op basis van pgb. Daarnaast brengt de huidige periode ook met zich mee dat problematieken mogelijk verzwaard worden, omdat de dienstverlening op een alternatieve wijze dient te worden verleend conform RIVM-richtlijnen. Dit is een effect dat pas later zichtbaar zal worden. Bovendien weten wij op dit moment nog niet welke bijdrage wij vanuit het Rijk kunnen verwachten ter compensatie in dezen. Wij trachten een beter inzicht hierin te bieden bij de eerstvolgende bestuursrapportage(s) sociaal domein en in ieder geval bij de najaarsnota later dit jaar.